Integritetspolicy

Hannäs Smide & Montage AB behandlar dina personuppgifter enligt den nya personuppgiftsdatalagen GDPR som trädde i kraft 25 maj 2018. I denna text informerar vi dig om dina rättigheter som registrerad kund hos oss, samt hur vi behandlar och skyddar dina personliga upplysningar.

Hannäs Smide & Montage AB integritetspolicy för kunder


1. Personuppgifter
1.1 Vi behandlar endast de personuppgifter som du ger till oss för att vi ska kunna uppfylla vårt avtal, eller personuppgifter som vi får från andra enligt 1.2. De insamlade personuppgifterna inkluderar vanligtvis:
– Kontaktinformation; förnamn, efternamn, adress, e-mail och telefonnummer.
– Personnummer
– Fotodokumentation som är en del av vår kvalitetssäkring.
1.2 Vi kan få upplysningar om dig från andra som du har bett om hjälp ifrån.  Det kan t.ex. vara en återförsäljare eller en hantverkare som du beställt arbete av.
1.3 Vi behandlar även relevanta uppgifter om dina ärenden/transaktioner med oss (inköp, returer, fakturering etc).
 
2. Användning av dina personliga upplysningar
2.1 Syftet med insamlingen av dina personliga upplysningar är att uppfylla och hålla det avtal som vi har ingått med dig om leverans av produkter och/eller tjänster till dig och ditt hushåll.
2.2 Vi hanterar endast personliga upplysningar om dig och ditt hushåll som är relevanta och tillräckliga för att vi ska kunna uppfylla Syftet.
2.3 Vi hanterar kontaktinformation till dig som är relevanta för att kunna hålla dig uppdaterad på vårt utbud och erbjudanden förutsatt att du inte invänt mot detta.
 
 3. Lagring av dina personliga upplysningar
3.1 Dina personliga upplysningar lagras hos externa leverantörer .
Nedan kallat ”Databehandlaren”:
Visma
Microsoft
JotForm
Dropbox
 
3.2 Upplysningarna lagras på servar inom EU och dina personliga upplysningar skyddas därför dataskyddsförordningen.
3.3 Vi ansvarar för att dina personliga upplysningar ligger hos Databehandlaren.
3.4 Tillsammans med Databehandlaren ser vi kontinuerligt till att alla säkerhetsmässiga och organisatoriska säkerhetsåtgärder tas, för att säkra att dina personliga upplysningar inte förstörs eller tappas bort på ett olagligt sätt. Dessutom säkrar vi, att obehöriga inte får tillgång till att behandla eller missbruka informationen på ett sätt som strider mot gällande regler för behandling av personliga upplysningar.
 
4. Delning
4.1 Vi kan dela dina personliga upplysningar med andra leverantörer och samarbetspartners, till exempel fraktbolag eller din bank om det är nödvändigt för att vi ska kunna hålla vårt avtal med dig.
4.2 Utöver detta kan vi dela dina personliga upplysningar om vi behöver lämna eller dela upplysningar om dig med statliga institutioner.
 
 5. Radering av personliguppgifter
5.1 Vi lagrar endast personliguppgifter så länge det uppfyller Syftet, eller krävs enligt lag.
5.2 Vi raderar dina uppgifter när vi inte behöver dem längre.  Informationen raderas allra senast när preskriptionstiden är över för vårt ansvar för utfört arbete, vilket just nu är sju år (enligt Bokföringslagen).
 
 6. Dina rättigheter
6.1 Du har alltid rätt till att få upplyst vilka personupplysningar vi har registrerat på dig. Önskar du denna information ska du kontakta oss via email eller post. Märk ditt brev med ”GDPR”.
6.2 Du har också rätt till att komma med invändningar eller begränsa behandlingen av dina personuppgifter.
6.3 Har du klagomål gällande vår behandling av dina personliguppgifter, ska detta ske till Datainspektionen via telefon: 08-657 61 00 eller e-mail:  datainspektionen@datainspektionen.se
 
7. Ansvarig för data
7.1 Dina personuppgifter samlas in och behandlas av: